Zobacz wszystkie artykuły

Domena dla firmy

Firma chcąc pozyskiwać klientów w sieci koniecznie potrzebuje strony www. Jednak zanim ją stworzy musi odpowiedzieć sobie na kilka bardzo prostych pytań...

 

W dobie Internetu niemalże każda firma, zarówno mała jak i duża, ma własną stronę internetową. Firmowa strona www pozwala na budowanie marki, promowanie firmy, a także daje możliwość trafienia do większej rzeszy potencjalnych klientów, przez co możliwe jest zwiększenie sprzedaży oferowanych dóbr lub usług.

 

Tworząc firmową stronę www należy skupić się nie tylko na jej funkcjonalnościach i grafice, ale również trzeba przemyśleć, na jakiej domenie postawić stronę. Wybór domeny dla wielu firm jest porównywalnie trudny, co wybór nazwy samej firmy. Trzeba przemyśleć kilka kwestii: jaka nazwa, jaka końcówka, darmowa czy płatna domena?

 

Zacznijmy od końca, bo odpowiedź wydaje się być dość oczywista. Jeśli firma chce być postrzegana w sieci, jako profesjonalna i poważna to nie powinna oszczędzać na domenie, tym bardziej, że można je często kupić za niewielkie pieniądze. Płatna domena to również domena bez zbędnych reklam, które wyskakują przed użytkownikiem, niczym złodziej zza rogu. Reklamy często odstraszają potencjalnych klientów, stąd też darmowe domeny są odradzane.

 

Wybierając odpowiednią domenę należy też zastanowić się nad jej końcówką. Działając tylko i wyłącznie na rynku polskim warto wybrać końcówkę .pl, gdyż użytkownicy sieci dość często automatycznie wpisują tę końcówkę w adresie. Działając na szerszą skalę odpowiednia będzie końcówka .com bądź .eu. Warto też rozważyć zakup kilku domen o tej samej nazwie, ale z innymi końcówkami. Na jednej postawić stronę, a resztę domen na nią przekierować. Dzięki temu zwiększa się prawdopodobieństwo, że użytkownik odnajdzie firmę w sieci, a także zmniejsza to ryzyko, że konkurencyjna firma postawi stronę na domenie o tej samej nazwie, ale z inną końcówką.

 

Najważniejszą częścią domeny jest jej nazwa. Najbardziej intuicyjne jest wybranie domeny z nazwą firmy. Strona internetowa jest wizytówką firmy i powinna być nieodłącznie kojarzona z jej nazwą. Często jest tak, że człowiek kojarzy jakąś nazwę firmy i stara się ją odnaleźć w sieci. Zaletą takiego rozwiązania jest również to, że firma jest lepiej zapamiętywana, a strona lepiej łączona z daną marką.

 

Często jednak jest tak, że firma dopiero startuje, nie ma jeszcze klientów, ich marka nie jest z niczym kojarzona. Rozpatrując wybór domeny dla takiej firmy warto rozważyć domenę o nazwie związanej z branżą, w jakiej działa firma. Wchodząc dopiero na rynek firma nie jest w żaden sposób identyfikowalna, nie jest dobrze wchodzić na rynek, jako firma x, której nikt nie zna, która nie jest łączona z żadną konkretną branżą. Internauta wpisuje w wyszukiwarce konkretne hasła – często nie szuka konkretnej firmy, ale firm działających w jakieś branży, która akurat go interesuje. Warto, więc startując z firmą uderzyć we frazy związane z działalnością firmy np. firma stolarska działająca tylko na terenie jednego województwa może wybrać coś w rodzaju „stolarstwo-pomorskie”. Takie rozwiązanie zwiększa prawdopodobieństwo, że strona zostanie odnaleziona w sieci, ułatwi również ono pozycjonowanie strony.

 

Firma, która pozyskuje klientów w sieci powinna również zastanowić się nad dodatkową stroną internetową, która będzie działać obok firmowej, czyli tzw. strona produktowa. Strony produktowe mają na celu kreowanie wizerunku marki firmy poprzez przedstawianie konkretnych produktów czy usług, które oferuje dana firma. Strona produktowa jest dobrym rozwiązaniem dla tych, którzy wypuszczając na rynek jakiś nowy produkt, bądź poszerzają działalność o kolejne usługi. Np. jeśli firma „Agatka” dotychczas zajmowała się tylko i wyłącznie sprzedażą ubranek dla dzieci, a teraz chce sprzedawać również zabawki, to warto rozważyć utworzenie dodatkowej strony poza firmową z nazwą firmy w adresie, np. zabawki-agatka, bądź agatka-zabawki. W takim wypadku warto rozważyć kilka różnych kombinacji i zakupić kilka domen – na jednej postawić stronę inne na nią nakierować.

 

Wybierając domenę można się również natknąć na problem czy wielowyrazowe nazwy pisać łącznie czy z myślnikiem. Zdania na ten temat są podzielone. Nazwy pisane z myślnikiem ładniej wyglądają i łatwiej się takie strony pozycjonuje. Z drugiej strony nazwy pisane łącznie łatwiej się zapamiętuje i łatwiej je komuś podyktować. Jest to jednak szczegół, który nie wpływa znacząco na jakość domeny.