Zobacz wszystkie artykuły

Reklama firmy w Internecie

Jeszcze do niedawna reklama firmy ograniczała się do ulotek, czy plakatów, dziś największym źródłem pozyskiwania klientów jest Internet, który daje szereg możliwości reklamowania…

 

W sieci ludzie spędzają bardzo dużo swojego czasu, stąd też jest ona bardzo cennym źródłem pozyskiwania klientów. Internet daje wiele możliwości reklamowania i promowania marki, jednak firmy często nie potrafią tego wykorzystać. Dla wielu reklama w sieci to jedynie pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach. Jest to bardzo ograniczone spojrzenie, bo w rzeczywistości Internet pozwala na zastosowanie całego szeregu różnych typów reklam.

 

Na początek warto zapoznać się z ofertą linków sponsorowanych Google Adwords. Kampanie reklamowe przy użyciu Google Adwords są dobre i skuteczne szczególnie przy krótki akcjach reklamowych. Jeśli chce się w pełni wykorzystać możliwości Google Adwords warto zlecić przeprowadzenie kampanii firmie, która na co dzień się tym zajmuje. Marketing internetowy przeprowadzany na własną rękę może i jest tańszy, ale z pewnością nie jest tak skuteczny, jak podczas przeprowadzania go przez firmę zajmującą się tym profesjonalnie.

 

Jeśli chcesz swoją reklamą skutecznie trafić do konkretnej grupy docelowej to warto przemyśleć umieszczenie baneru reklamowego na dużym portalu, gromadzącym osoby, które potencjalnie mogą stać się Twoimi klientami. Umieszczenie baneru reklamowego na popularnym serwisie wiąże się z kosztami, jednak jest to jedna z bardziej skutecznych form reklamy. Przy tego typu reklamie należy pamiętać, aby baner zachęcał wizualnie i był odpowiedniej wielkości.

 

Reklama w wyszukiwarkach ( SEO i SEM ), kampanie Google Adwords, czy banery reklamowe to klasyczne formy reklamy, które na wskroś są już znane użytkownikom. To, co jest wszechobecne nie zachęca tak, jak coś oryginalnego. Nawet najbardziej efektowny baner nie zainteresuje internauty, jeśli tego typu reklamę widzi na co drugim portalu na jaki wchodzi. Zagłębiając się w zagadnienia marketingu internetowego można napotkać się na coś, co zwie się marketingiem szeptanym. Jest to niekonwencjonalna metoda marketingu i reklamy, która coraz częściej stosowana jest przez firmy profesjonalnie zajmujące się e-marketingiem. Tego typu marketing wciąga użytkownika w wirtualną grę i użytkownik często nie jest świadom tego, iż jest manipulowany przez reklamę. Jest to niezwykle skuteczna metoda, jeżeli potrafi się ją dobrze zastosować.

 

Marketing szeptany można podzielić na kilka typów. Jednym z najbardziej znanych i coraz częściej stosowanych jest marketing wirusowy. Jak wiadomo wirus to coś, co samoistnie się rozprzestrzenia i to w szybkim tempie. Marketing wirusowy to technika marketingowa, która ma na celu nakłonienie użytkowników do przekazywania dalej jakiegoś komunikatu reklamowego innym użytkownikom. W tego typu formie marketingu użytkownicy często nie są świadomi, iż biorą udział w kampanii reklamowej jakieś firmy. „Wirusem”, który będzie rozpowszechniany mogą być wciągające filmiki reklamowe firmy lub zabawne kartki rozsyłane po sieci. Jeśli zastosuje się naprawdę interesującego i wciągającego „wirusa” to można uzyskać ogromne korzyści niewielkim kosztem.

 

Kolejną formą tego typu marketingu, często również uznawaną za synonim marketingu szeptanego jest buzz marketing. Buzz marketing to działania, które podobnie jak w przypadku marketingu wirusowego mają na celu zachęcenie użytkownika do ( niekoniecznie świadomego ) promowania marki firmy. W buzz marketingu zamiast „wirusa” w formie ciekawych filmów, czy zdjęć stosuje się chwytliwe teksty, które w dobie komunikatorów internetowych często ustawiane są jako statusy i w szybki sposób są zapamiętywane i łączone z marką firmy. Trzeba tu jednak pamiętać o tym, że tekst musi być naprawdę chwytliwy, a jednocześnie musi łączyć się w istotny sposób z marką firmy.

 

Formami marketingu szeptanego są również: brand blogging, product seeding, influence marketing oraz community marketing, który polega na tworzeniu i wspieraniu niszowych społeczności, które mogą być zainteresowane marką Twojej firmy.

 

Będąc przy społecznościach warto zwrócić uwagę na bardzo popularną w ostatnim czasie reklamę społecznościową. Social media rozwiają się bardzo prężnie. Ludzie chętnie korzystają z portali społecznościowych i mikroblogów. Same portale społecznościowe dają możliwość zakładania kont firmowych i reklamowania się dzięki nim w portalu. Tego typu reklama trafia do tysięcy użytkowników, a Ci którzy są szczególnie zainteresowani Twoją marką mogą dodawać Cię do ulubionych, znajomych, mogą komentować Twój profil, itp.  Największe firmy światowe zaczęły stosować tego typu reklamę i okazała się ona na tyle skuteczna, że zaczęto zatrudniać osoby na stanowiska specjalistów od social mediów. Przy tego typu kampanii reklamowej warto pomyśleć o darmowych upominkach np. dla pierwszego 1000 osób, które doda Twoją firmę do znajomych. Na ile to będzie szczere to ciężko określić, ale znajomy znajomego zobaczy taki wpis i również Cię doda, i tak łańcuszkiem można uzbierać spore grono szczerych fanów. Decydując się na reklamę społecznościową trzeba liczyć się z tym, że profil firmy musi być stale aktualizowany i trzeba nawiązywać kontakt z fanami profilu, inaczej akcja nie przyniesie pozytywnych efektów. Liczyć się również należy z tym, iż nie tylko pozytywne opinie będzie się dostawało, ale można również spotkać się z surową krytyką. Ponadto zakładając, że chce się prowadzić typu reklamę w social mediach warto pomyśleć o zleceniu tego firmie zewnętrznej, bądź zatrudnić kogoś do firmy, kto się tym będzie zajmował, gdyż reklama taka wymaga nie tyle dużych pieniędzy, bo praktycznie nic nie kosztuje, co dużych nakładów czasu.

 

Znaną i często praktykowaną forma reklamy jest również mailing. Tego typu akcja marketingowa polega na rozsyłaniu maili z przekazem reklamowym firmy do różnych użytkowników. Jest to akcja często niezbyt skuteczna, jeśli przeprowadza się ją samemu, bo w świetle prawa, aby wysyłać maile z treścią reklamową trzeba mieć zgodę odbiorcy na otrzymywanie tego typu maili. Nawet, jeśli ma się taką bazę użytkowników, którzy się zgodzili to zachodzi możliwość, że mail trafi do spamu, albo od razu, albo ze względu na to, że treść nie była zachęcająca. Jeśli chce się wykorzystywać drogę mailową do promowania marki firmy warto na stronie firmowej założyć newsletter, gdzi użytkownicy sami będą zgłaszać, że chcą być co jakiś czas informowani o nowościach.

 

Skuteczna reklama w Internecie pozwala na zyskanie przewagi nad konkurencją oraz na zyskanie realnych korzyści biznesowych. Warto, więc poświęcić czas i pieniądze na zbudowanie silnej pozycji firmy w sieci.